Kiedy warto wybrać się na psychoterapię?

0
56

W życiu każdego z nas dochodzi do sytuacji, w których pojawiają się problemy oraz emocje, z którymi ciężko jest sobie poradzić. Smutek, przygnębienie, lęk, kłopoty w związku, niezadowolenie z pracy – jest wiele powodów, dla których osoby decydują się na skorzystanie z konsultacji czy terapii psychologicznej. Całe szczęście, coraz częściej o tym się mówi.

Psychoterapeuta ma za zadanie towarzyszyć klientowi i przyglądać się jego sytuacji z boku, niezależnym okiem. Może pomóc uporać się z trudnymi emocjami, poprzez odpowiednie techniki przedstawić problem w szerszym świetle, które wcześniej nie było dla klienta dostępne. Czasami okazuje się, iż przyczyna naszych problemów leży głębiej, niż pierwotnie się tego spodziewaliśmy – terapeuta jest jednak po to, żeby przez to nas bezpiecznie przeprowadzić.

Z terapeutą jest troszkę inaczej niż z każdym innym specjalistą – musi nam podpasować, trzeba poczuć pewnego rodzaju „chemię”, i to po obu stronach – z czasem ta „chemia” przeradza się w relację terapeutyczną, która jak wskazują badania, jest głównym czynnikiem leczącym.

Terapeutyczny set-up może być różny – istnieją terapie grupowe grupowe, na których siedzi się w kółku wraz z terapeutą, terapia indywidualna zazwyczaj odbywa się w przytulnym gabinecie, w którym siedzimy z terapeutą na przeciwko siebie, w identycznych fotelach (za wyjątkiem terapii psychoanalitycznej, tam pacjent leży na słynnej kozetce bądź kanapie), w dzisiejszych czasach szeroko w terapii wykorzystuje się też nowe technologie. Terapia online odbywa się zazwyczaj poprzez Skype bądź inny komunikator, w zależności od preferencji klienta i terapeuty. Jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które z jakiegoś powodu nie mogą lub nie chcą uczestniczyć w terapii twarzą w twarz – ze względu na ograniczenia czasowe, miejsce zamieszkania (trudno o terapię w małej miejscowości czy za granicą) lub mając ograniczenia w przemieszczaniu się.

Badania wskazują, iż nie ma różnicy pomiędzy terapią online a stacjonarną jeśli chodzi o jej efektywność, także warto sięgać po wsparcie dostosowane do okoliczności i potrzeb. Terapeuta online czy terapeuta w gabinecie, będzie przede wszystkim próbował nas zrozumieć i towarzyszyć nam w drodze ku lepszemu funkcjonowaniu i głębszej znajomości siebie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here